Keuze-opdracht: Passende muziek "De Aanslag"
Eminem - Stan
Als eerste liedje voor mijn persoonlijke soundtrack koos is
dit intrigerend liedje. Het is namelijk een zeer traumatische song. Op het eerste zicht zou
je niet denken dat het liedje iets te maken zou kunnen hebben met de
gebeurtenissen in ''de aanslag'' en het verhaal van Anton. Maar toch vond ik
een dieper liggende link. Het personage in dit lied ''Stan'' is namelijk
geobsedeerd door Eminem. Hij stuurt hem veel fanmail. Eminem antwoordt wel, maar de
brieven komen pas later bij Stan aan. Hij wordt eigenlijk gestoord omdat zijn
grootste idool maar niet antwoordt. Uiteindelijk pleegt hij zelfmoord samen met
zijn zwangere vrouw. Hij sluit haar op in de koffer van zijn auto en rijdt
ermee in het kanaal. Dit is zo'n trauma. Het liedje raakt mij enorm en ik vond
het al vanaf ik dit liedje voor het eerst beluisterde, zelf een trauma. Het choqueerde mij gewoon hard, dat ik altijd even stil word als ik het liedje opnieuw beluister. De
triestheid, de woede dat dit lied uitstraalt heeft gewoon iets afgrijselijk en
mysterieus. Hoe kan men nu zo'n obsessie creëren?
Nu wat is dan de
link met het boek en de oorlog? De oorlog was een trauma voor zoveel mensen,
net zoals ook dit lied iedereen even stil zal doen worden. Vele mensen die de
oorlog meemaakten kunnen deze trauma's nooit verwerken en blijven met een soort
van obsessie zitten. Vaak vraagt men zich af hoe nu iemand zo geobsedeerd kan
zijn door iets? Maar een traumatische ervaring kan hier zeker voor zorgen naar
mijn mening. Misschien is de link wat vergezocht, maar voor mij komt deze vrij
logisch over. Deze psychologische verklaring erachter sluit volgens mij ook
perfect aan bij deze psychologische oorlogsroman.
Coldplay - Atlas
Als tweede song
koos ik “Atlas” van Coldplay. Het lied heeft een zeer diepe tekst dat ook
aansluit bij de context van het verhaal. In de tekst komen namelijk stukken voor
zoals:
“Some saw the sun,
some saw the smoke, some heard the gun, some bent the bow. Caught up in the fire, we’re about to explode”. “Heaven, we hope, is
just up the road”.
Dit slaat volgens
mij op een innerlijke oorlog, een oorlog met je eigen gedachtegang, je brein,
je mentale ‘ik’. Het verlangen naar een hemel was net zoals zij verlangden naar
een wereld zonder oorlog, een wereld waarin iedereen rustig zijn of haar leven
kon leiden en een leven waarin kinderen zonder problemen konden opgroeien. Geen
gevechten, geen oorlog, geen gevaar.
Nu, op dit eigenste moment, heerst er geen oorlog, maar toch voelt het niet als de hemel.
In plaats van
oorlog, kwamen er andere, vreselijke maatschappelijke handelingen en gedachten.
We denken misschien dat de oorlog voorbij is, maar het racisme bijvoorbeeld,
leeft nog. En sterker als ooit.
Als we denken dat
onze huidige samenleving perfect is, denken we verkeerd. Ook als we denken dat
WO II de laatste was, denken we volgens mij opnieuw verkeerd.
“Some heard the gun”,
natuurlijk weerspiegelt dit een oorlog. Het geluid van geweren hen alom bekend.
Na een tijd klonk dit geluid hen zo normaal in de oren, het werd een soort van
automatisme. Een trauma voor het leven. Er valt niet aan te ontsnappen. Niemand
kon er aan ontsnappen. En dit wordt opnieuw in verband gebracht met deze psychologische
oorlogsroman.
Het liejde draagt
een zekere triest met zich mee. Moest dit boek verfilmd worden zou ik het als
theme song kiezen voor deze film.
Yann Tiersen –
Comptine d’un autre été
Tot slot koos ik
voor een piano liedje, gecomposeerd door Yann Tiersen, namelijk “Comptine d’un
autre été”. Ik weer niet of het liedje reeds al bekend is, al dan niet zou ik
het zeker eens beluisteren en je zal zien, je zal er gewoonweg stil van worden.
Deze song draagt
opnieuw zo’n pijn met zich mee, maar dat kan ook louter en alleen mijn
interpretatie ervan zijn. Namelijk op de begrafenis van iemand die me zeer dierbaar
was, werd dit lied ook gespeeld door iemand op piano. Een wonderbaarlijk moment
om te koesteren voor de rest van mijn leven.
Ook past het
perfect in het plaatje van “de aanslag”. Ik zou het in de verfilming ergens
plaatsen op het moment waar Anton’s ouders weggevoerd worden. Ook zal hij dit moment voor de rest van zijn
leven koesteren. Daar zie je een mooie gelijkenis.
Hij zal dit beeld
nooit meer uit zijn gedachten kunnen wissen, zo’n pijn... De allerlaatste
herinnering, het gevoel dat de tijd van afscheid nemen nu wel degelijk
aangebroken is... De realiteit is zo hard, zo broos.
Maar toch zal je
het moeten proberen te aanvaarden en je leven weer op de rails krijgen. Niet
altijd even gemakkelijk. Dit proces verloopt namelijk met vallen en opstaan.
Dat zien we maar al
te vaak in het verhaal. Elke episode opnieuw komt hij weer iemand tegen die hem
zijn verleden weer zal doen oprakelen. En elke keer opnieuw is dit weer een
steek, tot in het diepste van zijn hart. Net zoals wij gebeurtenissen meemaken
die ons vaak zwaar kwetsen.
Elke keer opnieuw
komt hij ook een stapje dichter bij zijn “echte verleden”, het verleden dat hij
onbewust trachtte uit te wissen uit zijn gedachten, uit zijn geschiedenis.
Maar eigenlijk had
hij de waarheid en zijn verleden gewoon verdrongen, tot in zijn onderbewustzijn.
Vroeg of laat zal dit onderbewustzijn de bovenhand nemen en zal alles beetje
bij beetje duidelijk worden. Ook dit zal hem maar al te vaak kwetsen, maar dit
behoort nu eenmaal tot het verwerkingsproces en tot de loop van het leven.
Zo, dat waren mijn
persoonlijke soundtracks, voor als er ooit een verfilming zou komen. Ik hoop
dat ik jullie hierdoor iets of wat meer inzicht gegeven heb in de manier hoe
dat ik “de aanslag” ervaren heb.
14/11/14
Nick
Geen opmerkingen:
Een reactie posten