Recensie: Petry- 'De maagd Marino'
Petry begint
zijn 5de roman met het einde ervan. Het fatale einde, dé
destructieve gebeurtenis waardoor Marino’s leven voorgoed zou veranderen. De
krankzinnige eindscène wordt even hard en bloederig voorgesteld als hij ook
was, denk ik. Bruno Klaus wou al een tijdje uit het leven stappen en vroeg
Marino Mund om hulp. Marino bond Bruno vast in zijn kelder en sneed koelbloedig
zijn edele delen af. Je zou denken: ‘Hoe ziek moet je zijn in je hoofd, eer dat
je zoiets zelfs maar durft te overwegen?’, maar dit is exact hoe Bruno het wou.
Alles verliep namelijk volgens een strak opgesteld schema, zelfs zijn graf was
al van tevoren gegraven. Een op voorhand geregelde zelfmoord, ja, dat was het.
Nadat hij
een lange lijdensweg onderging, legde Bruno het loodje, waarna meneer Mund
koelbloedig de geslachtsdelen en stukken van de billen invroor met de bedoeling
deze later op te eten. Na deze eerste pagina’s gelezen te hebben denk je even
bij je zelf: ‘wat heb ik nu eigenlijk gelezen?’, je kan het niet goed
plaatsen..
Het boek is
gebaseerd op een waargebeurd verhaal, namelijk op ‘de kannibaal van Rotenburg’.
In 1996 veroorzaakte een zaak in verband met kannibalisme een hele heisa in
Duitsland. ‘De maagd Marino’ weerspiegeld perfect het verhaal van een alles kapot
makende liefde, een romance dat zo destructief is, dat het eindigt in een zwart
gat. Bruno en Marino leven beide in een fictieve wereld waardoor hun irreële
gedachten helemaal niet zo gek lijken in hun eigen ogen.
Doorheen de
zesentwintig hoofdstukken waarin het boek opgedeeld is, onderga je een soort van
catharsis. Door de vele informatie dat je te weten komt over beide personages,
krijg je enorm veel inzicht in hun gedachtegangen. Hoofdstuk na hoofdstuk,
wordt het steeds duidelijker waarom men zo’n gruwelijke daad zou plegen. Hun
levens worden zeer eenzaam en alleen voorgesteld. Ze hadden niet veel meer om
voor te streven. Marino had namelijk enkel nog zijn moeder (die onlangs
overleed) en leidde een zeer asociaal leven. Bruno had ooit een bruisend
leven, maar ook zijn wereld stortte ineen na zijn ontslag aan de universiteit,
waar hij literatuurprofessor was. Beide vielen ze in een kille leegte.
Het grootste
deel van het boek werd geschreven door Marino, vanuit zijn cel. Na het proces
rond deze koelbloedige (zelf)moord, werd hij namelijk veroordeeld tot een
celstraf. In de gevangenis kreeg hij regelmatig bezoek van de flamboyante
advocate ‘Eveline Tits’, voor wie hij een hevige passie koesterde. Marino is zo
eenzaam in zijn ijskoude cel, maar alleen is hij nooit. Dat blijkt uit het
motto van de roman: 'Und kann ich nur einmal recht einsam sein, dann bin ich nicht allein'. ‘
Wat ergens wat eigenaardig overkomt, is dat het lijkt alsof Marino dit
boekt helemaal niet schrijft, hij is namelijk ook niet in de wieg gelegd voor
de literatuur. Mund is een man van weinig woorden en weet zich moeilijk uit te
drukken, hij is helemaal niet expressief of sociaal aangelegd. Het boek werd
geschreven vanuit het perspectief van de ‘ik’-persoon, waardoor je perfect de
gedachtegangen van beide personen volgen kan, vermits Bruno’s geest toch via
Marino’s lichaam de gebeurtenissen uitdrukt.
Marino representeert een leeg lichaam met weinig inhoud, iemand die niet
goed weet hoe om te gaan met bepaalde situaties, een maagd, een beetje
wereldvreemd zelfs. Bruno stelt juist het tegenovergestelde voor, een persoon
dat alles poëtisch weet te omschrijven, een docent literatuur en op de koop toe
nog een porno-verslaafd iemand ook. Slechts één punt hebben ze gemeen, de
eenzaamheid, de leegte en het verlangen naar het opvullen van deze leegte. Ze
vinden elkaar als twee complementaire componenten. Ze hebben elkaar nodig en
ook weer niet. Ze zijn net zoals Yin en Yang, apart stellen ze weinig voor,
maar samen voelen ze elkaar perfect aan. Wanneer ze samen zijn vormen ze een
soort van trance, waardoor ze tot de gekste dingen in staat zijn, dat kon je
wel ervaren gedurende het hele verhaal.
Ook al is er ‘een hoek af’ aan dit verhaal, toch heb ik volop genoten van
dit boek. Het boek is poëtisch, humoristisch en enorm controversieel, wat zeer
vernieuwend is én ook nodig is in deze 21ste eeuw. Men zou de
haat-liefde relatie, de leegte en de poëzie van de eenzaamheid tussen twee
personen niet beter kunnen omschrijven, dan dat Petry dit doet.
14/03/15
Nick Daman
Geen opmerkingen:
Een reactie posten